Tips over fotografie en fotobewerken
U kunt het antwoord desgewenst ook weer inklappen door er nogmaals op te klikken.
Passe-partout om de foto met Photoshop
- open een foto en verklein deze tot 1200-800 px
- maak er een gewone laag van met de naam; PP
- dupliceer deze laag en noem deze; Foto
- vergroot het canvas met 75 px in breedte en hoogte
- vergroot de PP laag tot buiten het canvas
- selecteer deze PP laag met cmd-a en kies afbeelding > uitsnijden
- vervaag de PP laag met 'gausiaans vervagen' tot ongeveer 100 px
- voeg een apl ‘kleurtoon verzadigen’ toe
- bewerk de PP laag naar eigen goeddunken
- selecteer de fotolaag en kies het ‘laagstijl’ menu
- kies lijn, wit 2px, en slagschaduw 60 raden op 11-11-11 px
- voeg een nieuwe laag toe en cmd-klik op de fotolaag
- kies menu bewerken > omlijnen, zwart buiten 1 px
- voeg de laag samen en sla op.
Beeldhoek / brandpunt / afbeeldingsgrootte
Een fout en verwarrend begrip; "een telelens haalt het onderwerp dichterbij" Feitelijk onjuist. Bij groot wild is het ook beter voor je dat het niet dichterbij komt. De beesten zijn erg opdringerig en hebben altijd honger... Bij koeien en paarden heb je daar geen last van. Deze zijn echter weer nieuwschierig, komen ook naar je toe; en weg is je compostie.
Dan komen telelenzen van pas, vanwege de veel kleinere beeldhoek. Je kunt vanaf grotere afstand fotograferen vanwege de kleinere beeldhoek. Je ziet door een 5º objectief veel minder 'breed' dan door een 75º objectief. Er staat dus ook minder op de foto. Druk je twee foto's af op 30-20 cm, genomen vanaf hetzelfde standpunt en met twee verschillende objectieven; een 5º en een 75º, dan zul je zien dat op de '5º objectief foto' minder te zien. En dus groter afgdrukt. Onthoud: je kunt met een tele net zo 'ver' fotograferen als met een groothoek, maar met een tele komt er aanzienlijk minder -en dus groter- op je foto.
bpa bh naam
24 mm / 75º / groothoek (ziet breder dan onze ogen)
50 mm / 46º / standaard (lijkt en beetje op de beeldhoek van onze ogen)
500 mm / 5º / tele (ziet veel smaller dan onze ogen)
Kijk door een kartonnetje van een toiletrol en door een kartonnetje van een keukenrol en je ziet het verschil!
Onderstaande foto is genomen met een 4º graden objectief, er staat dan ook bijna niets op...

Letters in kleur foto

- Open een foto en kopieer de laag
- Kies ’T’, type de tekst en activeer laagstijlen in deze tekstlaag
- Kies ‘schuine kant en reliëf’, gegraveerd hard, diepte 200%, 30 graden en hoogte 30
- Klik oké
- Dekking ‘inhoud’ in lagenpallet verlagen tot 0%
Vergroten in Photoshop
Het vergroten van foto's gaat snel ten koste van de kwaliteit. Een foto van 4764-3176 geeft bij ppi 275 een documentgrootte van 29,33-44 cm. U wilt 30,6-45,9 cm. Doe als volgt:
- ga naar het menu afbeelding / afbeeldingsgrootte of klik cmd+i. Nieuwe beeldpixels berekenen staat aan.
- verander pixelgrootte in % en type 101. Klik ok. De documentwaarde past zich nu aan.
- druk nogmaals cmd+i en verander pixels in % en type 101%, klik ok.
- doe dit desgewenst nogmaals tot u bij ducumentgrootte de gewenste afmeting ziet staan.
Onthoud; kleinere stapjes / beter resultaat. Maak de laatste bewerking zo nodig ongedaan en vul een ander percentage in om precieser bij uw afmeting te komen. Sla nu deze vergrote foto op onder een nieuwe naam. Tot 10% vergroten blijkt zonder kwaliteitsverlies.
Uitproberen? Druk twee identieke foto's af; de standaardfoto en de vergrote foto en beoordeel het verschil.
cmd+i / imac
cntr+i / pc
Grijsverloop als ND filter
Gebruik het grijsverloop ook als ND filter. Hoe? Hier is de set van Lee gebruikt met een zacht verloop. Deze set bestaat uit een 0.9, een 0.6, en een 0.3 filter. Schuif het 0.9 filter van links naar rechts en het 0.6 en 0.3 filter samen van rechts naar links in de houder. Je hebt nu een 3-stops ND filter.
ND; neutral density; het gehele opervlakte eenzelfde 'dikte'. Op het filter wordt een kleur -hier neutraal grijs- opgedampt van eenzelfde dikte. Grijsverloop; hier verloopt de dikte halverwege het filter naar 0.
Door 0.9 van de links in te schuiven en 0.3 en 0.6 van rechts zijn de dikten over het gehele oppevlak gelijk.
Foto's te donker bij printen?
Wie het idee heeft dat zijn afgedrukte foto's aan de donkere kant zijn, kan dit wellicht verhelpen door het beeldscherm wat donkerder te zetten.
De foto's worden daardoor wat lichter geprint, de kleuren sprekender. Probeer het uit door één foto 2 keer naar een gelijke lichtwaarde te brengen bij 2 verschillende beeldscherminstellingen. Na printen ziet u het verschil, en maakt u uw keuze.
Statief vergeten?
Geen statief voorhanden? Of niet toegestaan?
Hiervoor gebruik ik een scheerlijn. Aan de scheerlijn bevestig een klein open/dicht haakje en een strookje triplex van 3-9 cm. Het haakje haak ik aan een cameraoog, welke ik onder de camera vastzet waar nomaal het statief bevestigd wordt. De scheerlijn rol ik af en leg ik op de grond. Daar zet ik mijn voet op. Met het schuifje van de sheerlijn pas ik de hoogte aan.
Werkt niet altijd, maar meestal wel.
Diafragma's: worden om en om verdubbeld:
1 1,4 2 2,8 4 5,6 8 11 16 22 32 44 64
Het diafragmagetál verdubbelt zich om en om.
Van f/1 naar f/1,4 naar f/2, naar f/2,8 naar f/4, enzovoort, betekent een verdubbeling van de wáárde.
Een stop vooruit is een verdubbeling, een stop achteruit een halvering van de lensopening.
Op verzoek: 1,4 x 1,4 = 2
Vermenigvuldig een diafrgama met 1,4 en je hebt de volgende.
Elke volgende waarde is een verdubbeling..
Extender 1.4 en 2.0
Waarom is er een extender 1,4?
Diafragma's worden om en om verdubbeld. 1,4 2,0 2,8 4,0 5,6 etc. Immers, 1,4 x 1,4 = 2.0. Van 1,4 naar 2,0 is dan ook een halvering van het diafragma. Een extender verlengd de bpa, en verlaagd derhalve de lichtopbrengst. De 1,4 met één stop, de 2,0 met twee stops: Bij gebruik van een 1,4 ext. wordt het diafragma een stop -is een halvering- kleiner en derhalve de sluitersnelheid met een stop verlengd. Met gebruik van een 2,0 ext. wordt het diafragma 2 stops kleiner en dus de sluitertijd 2 stops langer:
iso 100 bij diafragma f/4,0 met 1/250s wordt iso 100 f/8,0 met 1/30s of iso; 400 bij f/8,0 met 1/250s.